Vereniging Stadswerk Nederland Online versie

Gemeente Apeldoorn (Europese Bomenstad) gastheer Nederlandse Boominfodag 2019

VHG en Stadswerk organiseren op 16 en 17 mei de Nederlandse Boominfodag. De inhoudelijke expertise van Jan-Willem de Groot wordt daarbij gecombineerd met het gemeentelijke netwerk van Stadswerk en de achterban van VHG en fellowship Urban Forestry van de TU Delft. De gemeente Apeldoorn, Europese Bomenstad, is onze gastheer. In deze digitale uitgave vertellen we u alles over de vernieuwde Nederlandse Boominfodag 2019.
Complete programma >>
Direct aanmelden >>

Krachtige presentatie over meerwaarde van groen in de stad, nu en in de toekomst
De Vlaming Stefaan Vandist vertaalt maatschappelijke ontwikkelingen op verbluffende wijze naar de praktijk van nu en de (nabije) toekomst. U gaat naar iemand luisteren die inhoudelijk weet waar hij het over heeft en van daaruit een vergezicht schetst waar u echt wat aan hebt. Niet voor niets eindigt hij iedere lezing met de vraag: 'And what will you do next monday?' Op de Nederlandse Boominfodag verzorgt hij een krachtige key-note over de esthetische, ecologische, maatschappelijke, economische en financiële meerwaarde van groen in de stad. Met u loopt hij innovatiepaden af met voorbeelden uit binnen- en buitenland. Daarbij put Vandist uitgebreid uit ervaringen die hij afgelopen 12 maanden opdeed in projecten over natuur-inclusieve gemeenten.
Meer informatie over Stefaan Vandist en direct aanmelden >>

Dubbel ledenvoordeel tot 15 april

Als lid van branchevereniging VHG of Vereniging Stadswerk betaalt u als deelnemer aan de vernieuwde Nederlandse Boominfodag 2019 al een voordelig ledentarief. Bij aanmelding voor 15 april komt daar nog eens 20% korting bij. Dat betekent dat u:
- voor één dag €175,00 euro betaalt (ipv €210,00)
- voor twee dagen €225,00 euro betaalt (ipv €270,00).
Meer informatie over de tarieven >>

i-Tree: vergeet de communicatie niet!
Op 16 en 17 mei staan er diverse lezingen en workshops over i-Tree op het porgramma. Fons van Kuik (WUR) en Henry Kuppen (Terra Nostra en voormalig projectleider i-Tree pilots) laten u vooral de kansen en gebruikers-mogelijkheden van i-Tree zien. Daarbij is ook aandacht voor toekomstscenario's, die u laten zien wat de baten van bomen in de toekomst worden. De Zweedse consultant en wetenschapper Johan Östberg stelt de communicatie centraal. Want: resultaten halen uit i-Tree is één, maar ze effectief communiceren richting stakeholders is een cruciale, maar vaak onderschatte, vervolgstap.
Meer informatie »

Welke instrumenten zijn er voor boominspectie?

Bomenexpert Killian Wiegmann (Argus electronic GmbH in Rostock, fabrikant PiCus instrumenten) verzorgt een workshop waarin hij laat zien welke technologie en instrumenten er beschikbaar zijn voor boominspectie. Welke instrumenten zijn er, hoe werken ze, waar pas je ze toe en hoe kun je de resultaten die ze vastleggen interpreteren?
Meer informatie >>

Alles over bomen-jurispudentie

Advocaat Jilles van Zinderen behandelt veel zaken waarin bomen een hoofdrol spelen. Rechters nemen wekelijks beslissingen die grote gevolgen voor gemeenten hebben. In deze workshop actualiseert u uw kennis van het bomenrecht. Spraak-makende uitspraken als “De Zutphense tak die brak” en “De ongewenste boom in Bosch en Duin” komen aan bod.
Meer informatie »

Fellowship Urban Forestry geeft onderzoek naar bomen nieuwe impuls
René van der Velde is Research Fellow Urban Forestry aan de TU Delft. Die is vorig jaar, in samenwerking met VHG, ingesteld om bomen in stedelijk gebied vanuit diverse invalshoeken te analyseren. Hard nodig volgens Van der Velde. ‘De laatste jaren is, vooral door bezuinigingen, het onderzoek naar bomen behoorlijk verschraald. Terwijl er juist op dat gebied veel opgaven spelen - denk aan klimaatadaptatie, de mobiliteitsrevolutie die eraan komt en de forse bouwopgave die er voor veel steden ligt.’ Van der Velde is blij dat de jaarconferentie van het fellowship is ingebed in de Nederlandse Boominfodag. "Dat is wat mij betreft hét moment waarop iedereen in de bomenwereld elkaar spreekt."
Lees het hele interview met René van der Velde >>

"Iedereen in de boomvakwereld zou deze dagen moeten bezoeken!"

Peter Huis in 't Veld is als Technisch beheerder bomen aanspreekpunt voor gemeentelijke bomen in Apeldoorn. Tijdens de Boominfodag begeleidt hij de excursie Groeiplaatsarboretum, waarin hij met u al wandelend interessante boomplekken en groeiplaatsconstructies bezoekt. Peter en zijn collega’s zijn trouwe bezoekers van de Nederlandse Boominfodag. “Het is uniek dat gemeenten, boombeheerders, toeleveranciers én mensen uit de dagelijkse bomenpraktijk er samenkomen. Iedereen binnen de boomvakwereld zou deze dagen moeten bezoeken!”
Lees het hele artikel >>
Direct aanmelden >>

Bedrijven waar u wat aan hebt
U kunt niet alleen uw kennis vergroten en verbreden tijdens de lezingen en workshops, maar ook terecht bij de beste bedrijven binnen uw vakgebied. Op de beursvloer kunt u in gesprek met deze vakmensen en producten en diensten ontdekken die u in uw werkpraktijk verder helpen. Met de volgende bedrijven en organisaties kunt u tijdens de vernieuwde Nederlandse Boominfodag 2019 in contact komen: ITS, BVB Substrates, Norminstituut Bomen, Pius Floris Boomverzorging, BTL, Tree Ground Solutions, Den Ouden, Boomtotaalzorg, Terra Nostra, Treebuilders, Groenkeur, Boomkwekerij Ebben, GeoSignum, Nationale Bomenbank, IPC, TFI Vitaler Groen, Pflanzenhandel Lappen, Alles over groenbeheer, Groenadvies Amsterdam, Heicom en tree-O-logic. Meer informatie over deze bedrijven vindt u onderaan de homepage van onze website.

Unieke locatie met industrieel karakter
De Nederlandse Boominfodag 2019 vindt plaats op en rondom het Zwitsalterrein in Apeldoorn. Het historische industriële karakter van het terrein gaat er hand in hand met de innovatiekracht en creativiteit van ondernemers. Stads en robuust, in een parkachtige omgeving. Daar vindt u de locaties Stoom en Vlijt, waar de lezingen en workshops staan geprogrammeerd. In het ernaast gelegen Verzetstrijderspark staan de tenten waar de beurs is en de excursies starten. Vanuit deze tenten kijkt u uit op kolossale eeuwenoude beuken waar de boomklimmers tijdens de Klimkampioenschappen in hangen!
Meer informatie >>

Greep uit het programma: assetmanagement, ziekten en plagen, LiDAR puntenwolken

Ceciel van Iperen (Alles over groenbeheer)
Assetmanagement en bomen